Miért?
A terápiás kutyával tartott órákon a gyerekek felszabadultak, oldottak. Ilyen állapotban az ismeretek sokkal könnyebben rögzülnek. Pozitív élmény hatására a tananyag jobban elmélyíthető és később biztosabban előhívható. Megszerettethető egy-egy nehéz anyagrész vagy a tantárgy is. A pedagógus megítélése, státusza a gyerekek / szülők/ pedagógusok körében is pozitív irányba fordul, hiszen nem mindenki tart kutyásórákat. Egy lehetőség a pedagógusok számára is, hogy új lendületet, motivációt kapjanak a munkájukhoz vagy új célokat valósítsanak meg.
A kutyásórát lehet várni, készülni rá. Tehát már az alapozó időben is motivációként használható. (A gyerekek Luckynak szívesen tanulnak előre is, ha tudják, hogy majd ez az ismeret kell ahhoz, hogy játszani tudjanak vele.)
A tanórán a kutya már a puszta jelenlétével motivál. Már az jó érzést kelt, hogy ott van, elérhető és simogatni lehet. Átrendezzük a termet, más az óravezetés, sok játék van, sok új feladattípus, nevetés. Sok mozgás, manipuláció. Van, amikor a kutya csak tartja a kosarat és abban vannak a megoldásra váró feladatok. Olyan is van, hogy, ha valaki ügyesen oldotta meg a feladatot, jutalmul, trükköt kérhet tőle. De olyan is sokszor előfordul, hogy a kutyával kell a feladatot végrehajtani. Például pórázon elvinni ahhoz a bójához, ahol a jó megoldás van. A feladatok mindig játékosak, a gyerekek életkorához, tapasztalatához igazítottak.
Hogyan?
Állatasszisztált oktatás során a pedagógus, a terápiás kutya (Lucky) és a terápiás kutya felvezetője (én) teamként dolgozik együtt.
A team munka lépései:
- A pedagógus elmondja, hogy mi az az ismeret, amit szeretne megtanítani vagy gyakorolni, ismételni stb.
- Én segítek “kutyásítani” az órát. Játékokat, ötleteket, feladatokat ajánlok, hogyan valósíthatnánk meg a célokat. Írok egy alap óravázlatot, hogy el tudjunk indulni a közös munkával.
- A pedagógus kiválasztja a számára szimpatikus gyakorlatokat vagy ajánl saját ötleteket és közösen kialakítjuk a végleges óravázlatot.
- Az elkészített óravázlat alapján tartjuk az órát. Ezen mindig szerepel a pedagógus tevékenysége és a felvezető tevékenysége is. (Az órához szükséges eszközöket közösen visszük. Általában én a kutyásat, a pedagógus a gyerekeknek valót.)
- Az órát mindig a pedagógus vezeti. Ő mondja el mi a feladat, kérdezi ki a szabályokat, adja át az új ismereteket, figyel az osztály magatartására. Luckyval mi alkalmazkodunk, asszisztálunk a pedagógus munkájához. Én figyelek a kutyára, kontrollálom, ha szükséges. Segítem a gyerekeket, hogy sikeresen tudják irányítani a kutyát.
Ajánlott korosztály:
Nincs korhatár, a kutyával minden korosztály szívesen dolgozik. 1-5. osztályig azonban, a játékos feladatok miatt, sokkal nagyobb népszerűségnek örvend.