Komplex fejlesztés

Komplex fejlesztés


Kiknek ajánlott

6 éves kortól kamaszkorig azoknak a gyerekeknek, akiknek nehézségeik vannak a tanulásban, magatartásban, beilleszkedésben.

  • idegrendszeri éretlenség
  • megkésett vagy/és hibás beszédfejlődés
  • mozgáskoordinációs nehézségek (ügyetlennek tűnik, gyakran elesik, rossz az egyensúlya)
  • fejletlen finommotorika, grafomotorika
  • kialakulatlan kézdominancia
  • írás, olvasás, számolási nehézség
  • beilleszkedési nehézség
  • iskolaéretlenség
  • figyelemkoncentráció problémája

Időtartam: 60 perc

Helyszín: Leányfalu

Létszám: egyéni

Minden közös munkát egy komplex diagnosztikai felmérés előz meg. A komplex felmérés (mozgásos és papír alapú vizsgáló feladatok) általában 1½-2 órát vesz igénybe. Érdemes kényelmes ruhában érkezni, amiben jól tud mozogni a gyermek. Egy kulacs víz is hozható. A kiértékelésnél (más időpontban személyesen/telefonon/skypeon, a gyermek jelenléte nélkül) elmondom mit tapasztaltam, miben fogok tudni segíteni, heti hány órában javasolt a fejlesztés és elmondom azt is mire lehet számítani az órákon. A kompetencia határaimat igyekszem tartani, amennyiben a gyermek problémája már túlmutat a fejlesztőpedagógia hatáskörén, segítek megfelelő szakembert keresni.

A komplex foglalkozások affektív, mozgásos és kognitív fejlesztésből állnak, az egyéni sajátosságokat mindig szem előtt tartva.

Az idegrendszer fejlődése szoros kapcsolatban áll a mozgásfejlődéssel. Ha a mozgásfejlődés során valami eltérően fejlődik, kimarad vagy nem kerül sor a kellő gyakorlásszámra, akkor ez hatással van az idegrendszer fejlődésére,működésére. Ez kihat a gyermek viselkedésére, figyelmi funkcióira, tanulásra, több területen okozhat nehézséget.

/images/komplex1.jpg

A Komplex MozgásTerápia célja, hogy a mozgásfejlődés szakaszainak újraélésével lehetőséget ad, hogy az idegrendszer kijavítsa a hibás működést, újraszerveződjön. Az elemi mozgásmintákat újratanítjuk, begyakoroltatjuk, a meglévő primitív reflexeket leépítjük. A mozgásfejlesztés által olyan ingerekhez juttatjuk a gyermek idegrendszerét, melyek segítik kiépíteni az esetlegesen hiányzó kapcsolatot az idegsejtek között, illetve a meglévő kapcsolatokat megszilárdítja. Az idegrendszer “újrahuzalozása” által elősegítjük annak optimális fejlődését, megteremtjük a lehetőséget a további fejlődéshez. Ennek következtében pozitív változások következnek be a magatartásban, tanulásban, önbizalom terén.

A fejlesztőpedagógus részképességeket fejleszt. A részképességek azok az alapvető képességek, amelyek segítségével boldogulni tudunk a világban, szűkebb értelemben a gyermekek az iskolában. A képességek alapjai már születéskor megvannak és egy későbbi fejlődési szakaszban ezek képezik az olvasás, a számolás, az írás, az összetett gondolkodás és a megfelelő viselkedés alapjait. Ahhoz, hogy az iskolában egy kisgyerek az “a betűt” le tudja írni különböző részképességeit használja. Például szüksége van auditív figyelemre és megkülönböztetésre, mikor a tanító néni betűket diktál tollbamondáskor. Jó beszédészlelés útján tudja pontosan meghallani, észlelni az adott hangot. Vizuális emlékezet is kell hozzá, hogy fel tudja idézni, hogy hogyan tanította neki a tanító néni, például merre áll a betű hasa, jobbra vagy balra. Ehhez az irányokkal is tisztában kell lennie. Szavak írásánál, szótagolásnál már a ritmus is megjelenik. Ahhoz, hogy a szűk vonalrendszerbe bele tudja írni az a betűt megfelelő finommotorikával és grafomotorikával kell rendelkeznie. Ha nincs részképesség gyengeség, akkor ez nem okoz problémát egy kisgyereknek. Megtanították, megtanulta, leírja. De, ha egyenetlenül fejlődnek ezek a részképességek, akkor tanulási és magatartási nehézséget okozhatnak. A fejlesztőpedagógus megkeresi az elakadás helyét és onnan kezdi el a fejlesztést. A fejlesztőpedagógus nem korrepetál, nem készít fel dolgozatra, házi feladatot sem írat. Célzott mozgással, sok eszközzel, játékosan segíti, ügyesíti, fejleszti a gyermeket.