Kiknek ajánlott
Azoknak az 5. életévüket betöltött gyerekeknek, akik szeretnék stabil alapokkal megkezdeni az iskolát, olyan készségek és képességek birtokában, amire bátran építhető az 1. osztály követelményrendszere.
Minden közös munkát egy komplex diagnosztikai felmérés előz meg. A komplex felmérés (mozgásos és papír alapú vizsgáló feladatok) általában 1 órát vesz igénybe. Érdemes kényelmes ruhában érkezni, amiben jól tud mozogni a gyermek. Egy kulacs víz is hozható. A vizsgálat a szülő jelenléte nélkül zajlik. Az esetleges levállási nehézségeket is meg szoktuk tudni oldani. A kiértékelésnél (más időpontban személyesen/telefonon/skypeon, a gyermek jelenléte nélkül) elmondom mit tapasztaltam, miben fogok tudni segíteni, heti hány órában javasolt a foglalkozás és elmondom azt is mire lehet számítani az órákon.
Időtartama: 60 perc
Helyszín : Leányfalu
Létszám: 1 max. 2 fő
Az iskolakezdés egy jelentős állomás a kisgyermek életében és hatással van későbbi iskolás pályafutására. 6 éves kor után nem automatikusan lesz mindenki iskolaérett. Ahhoz, hogy egy kisgyerek sikerrel el tudja kezdeni az 1. osztályt bizonyos feltételeknek kell megfelelnie. Az iskolaérettség összetett fogalom, a gyermek egész (testi-lelki) személyiségének fejlettségét foglalja magába.
Iskolaérettség feltételei
Testi feltételek
Az iskolával járó megnövekedett terhelést fizikálisan elbírja.(Nehéz táska, kevesebb mozgás…)
- Kb. 120-130 cm magas, 20-22 kg.
- Ép érzékszervek (Nincs rejtett kancsalság, beszédészlelés probléma stb.)
- Fogváltás (Megkezdődik, jelezve a második alakváltás időszakát, az idegrendszer érettségét)
- Koordinált nagymozgások, fejlett finommozgás (Tud páros lábbal szökdelni, képes labdát pattogtatni, dobni, elkapni…..a cipőfűző megkötése csak részben gyakorlás kérdése)
- Elemi mozgások összerendezettsége (Tud kúszni, mászni, hasonfekvésben meg tudja emelni a fejét…)
- Jó ceruzafogás (Helyes ceruzafogást használ, nem szorítja a ceruzát…)
- Kialakult jobb vagy bal dominancia (Jobb vagy balkezes.)
- Keresztcsatornák helyes működése (Nincsenek együttmozgások a végtagok között. Például, ha mozog a kéz, nem mozog hozzá láb)
Pszichés alkalmasság
Érdeklődik az iskola iránt. Várja, hogy mehessen iskolába.
- Feladattudata, feladattartása kialakult. (Ha nem szeretné, akkor is elvégzi a rábízott feladatot)
- Jó a kudarctűrő képessége (El tudja fogadni, ha valami nem sikerül elsőre)
- Érzelmi kiegyensúlyozottság jellemzi
- Megfelelő szociális érettséggel rendelkezik (Képes kortársaival kapcsolatot kialakítani, a közösség szabályait betartja)
- Felnőttekhez való viszony (Elfogadja a felnőtteket. Ha segítségre van szüksége, bizalommal fordul hozzájuk)
Kognitív érettség
Széleskörű ismeretekkel rendelkezik az őt körülvevő világról. El tudja magát helyezni időben és térben.
- Általános tájékozottság (Ismeri személyes adatait, évszakok, napszakok váltakozását…)
- Testséma ( Ismeri a testrészeit)
- Jó térérzékelés (Meg tudja különböztetni a jobb és bal oldalát)
- Térirányok felismerése térben és síkban (Ismeri: alatta, felette, jobbra, balra…)
- Reprodukáló képesség térben és síkban (Utánozni, másolni tud mozdulatot, mintát…)
- Soralkotás, sorritmus folytatása (Fontos, hiszen az írás egy meghatározott szabály szerinti sor, az olvasás egy betűsor dekódolása)
- Szem-kéz koordináció (Olvasás-írás megtanulásának alapfeltétele)
- Iránykövetés (Íráshoz szükséges képesség)
- Alak-háttér megkülönböztetése (Fontos, hogy a gyermek ki tudja választani a számára fontos információt, meg tudja különböztetni az alakot a háttértől.)
- Konstanciák felismerése (Alak, forma, szín, nagyságállandóság. Betűfelismeréshez, olvasáshoz szükséges képesség)
- Gestalt látás (Az összeolvasás képessége vizuális szinten. Tudja a részeket egészként, a betűsort szóként értelmezni.)
- Azonosság felismerése (Különböző szövegkörnyezetben is képes felismerni a betűket)
- Különbözősége felismerése(Kis különbségeket is észrevesz a betűk között)
- Auditív megkülönböztetés (Egyes hangokat el tud különíteni. Zöngés-zöngétlen hangokat meg tud különböztetni)
- Analizáló-szintetizáló képesség (Hangokra tud bontani ill. hangokból szavakat tud alkotni)
- Átfordítás képessége (Az egyik érzékelési síkon szerzett ismeretet reprodukálni tudja egy másik érzékelési síkon.)
- Beszédkészség (Tökéletesen ismeri anyanyelvét. Egy képről, egy témáról önállóan mondatokat tud megfogalmazni.)
- Gondolkodás (Összefüggéseket ismer fel, következtetéseket von le…)
- Problémamegoldó gondolkodás (Ezáltal képes az önálló munkára. Hol kezdje az írást? Hol nyissa ki a könyvet? …)
- Emlékezet (Auditív/vizuális, rövid/hosszú távú)
- Figyelem (Tartós figyelem elengedhetetlen az iskolába lépéshez.)
- Számolási készség (Képes egyesével, növekvő sorrendben számolni 10-es számkörben.)
Egyéb tudnivalók:
- önálló öltözködés
- evőeszközzel való evés
- önálló tisztálkodás, wc használat
- saját holmik rendben tartása
- rajzeszközök használata
- mondókák, versek, dalok ismerete
- színek ismerete
- nyomtatott betűkkel írt saját név felismerése
Ha egy-egy képesség nem megfelelő szinten van az még nem zárja ki a sikeres iskolai helytállást. Ha több területen észlelünk lemaradást, akkor már érdemes elkondokodni, hogy valóban iskolaérett-e a gyermek. Célzott fejlesztéssel ügyesen érlelhetőek ezek a képességek, így a gyerekek jó eséllyel, sikeresen kezdik meg az 1. osztályt.
Felhasznált források:
- Kulcsár Mihályné: A tanulás öröm is lehet
- http://darusiskola.hu/wp-content/uploads/2016/02/iskolaerettsegi_kriteriumok.pdf