Mire érdemes odafigyelni gyermekünk fejlődésénél? Mik lehetnek az intő jelek?
A BTMN-es gyerekek anamnézisében (kórelőzmény) sokszor azonos vagy hasonló dolgok, események figyelhetők meg. Az alábbiakban felsorolok néhány rizikófaktort, amire érdemes odafigyelni. Ez nem azt jelenti, hogy ha a listában felsoroltak és gyermekünk fejlődésében hasonlóság figyelhető meg, akkor baj van vagy a későbbiekben tanulási vagy magatartás problémával kell számolni. Azonban, ha sok az egyezés, akkor érdemes szem előtt tartani mindezeket és probléma esetén (vagy inkább előtte) felkeresni egy szakembert, aki megnyugtató válaszokat adhat a felmerülő kérdésekre.
Érdemes a saját, anyai megérzésünkre is hallgatni, ha úgy gondoljuk, hogy gyermekünk máshogy fejlődik, mint társai. Az olyan mondatok, mint: “majd később beérik”, “csak azért nem rajzol, mert fiú”, “nem ül le egy percet sem, hát gyerek”, “én is ilyen voltam, majd az iskolában fegyelmezik” stb. sokszor elhangoznak. Ezek a jóhiszemű, szülőket megnyugtató mondatok bíztatóak lehetnek és néha tényleg elég csak időt hagyni a fejlődésnek, érésnek. De egy probléma észrevétele esetén mindenképpen célravezetőbb, ha szakember minél előbb biztosít arról, hogy gyermekünk fejlődése jó úton halad.
A későbbi beilleszkedési, tanulási, magatartási problémák figyelmeztető jelei lehetnek:
terhesség alatt:
- veszélyeztetett terhesség
- vérzés
- gyógyszerek szedése, alkohol, cigaretta egyéb szerek használata
szülés közben:
- hosszú, elhúzódó szülés / túl gyors szülés
- idő előtt születik meg
- később születik meg
- köldökzsinór a kisbabára van tekeredve
- oxigénhiányos állapot
- elhúzódó sárgaság
- inkubátorba helyezés hosszabb időre
- fogó, vákuum használata
- gyógyszerek
- császármetszés
szülés után:
csecsemőkor:
- túl sírós, nehezen megnyugtatható baba
- keveset vagy túl sokat alszik
- nem akar szopni
- nem párhuzamosan tartja a testrészeit
- túl feszes / túl laza izomzat
- a megfelelő időben nem végzi a mozgást vagy csak kevés ideig gyakorolja vagy rossz a kivitelezése a mozgásnak
- nem forog a kellő időben vagy csak egyik oldalára hajlandó
- nem nyúl a tárgyak után
- nem szeret hason lenni, olyankor sír
- nem kúszik
- nem vagy szabálytalanul mászik
- túl hamar feláll
- nem gőgicsél, nem nevet, nem figyeli a környezetét
- nem akar rágni, sokáig kell pépesíteni neki az ételt
kisgyermekkor:
- nem próbál beszélni
- sokáig csak az anyukája érti mit szeretne mondani
- sok hangot nem ejt tisztán nagycsoport végére sem
- nem érdekli a hallott mese
- nem mesél el rövid történetet
- nehezen tanul verset
- nem szeret firkálni, rajzolni
- nehezen tud rövid időre is figyelni, koncentrálni
- játékai nem a korához kapcsolódnak
- szociális kapcsolataiban eltér társaitól
- kerüli a szemkontaktust
- kerüli a testi kontaktusokat
- zavaró számára a zsivaj, sok ember jelenléte, hangos nevetés
- csak bizonyos ételeket hajlandó megenni
- zavarja a címke a ruhában vagy hogy sapkát, esetleg zoknit kell felvenni
- nem engedi a haját megfésülni, megmosni
- nem szeret rajzolni, kézműveskedni, gyöngyözni
- nem szeret hintázni, csúszdázni, játszóterezni
- sokszor elesik, nekimegy dolgoknak, lesodorja
- rendetlen, mindig elhagyja a dolgait, lóg rajta a ruha
- nem tudja az irányokat
- általános tájékozottsága kevés (címe, szülei neve, foglalkozása, napok, évszakok…)
kisiskolás kor:
- általában nehezen tud koncentráltan dolgozni, de bizonyos dolgokban teljesen elmélyülten tud dolgozni
- sokszor kell figyelmeztetni, hogy figyeljen oda arra, amit csinál éppen
- sokszor visszakérdez
- sokszor félrehall vagy mást hall, mint, amit mondanak neki
- nehezen fogalmazza meg gondolatait
- szókincse szegényes
- nem szeret rajzolni, kézműveskedni, fabrikálni
- ügyetlenül, rosszul tartja a ceruzát, nehéz számára az írás
- az írást a nyelv kidugása, teljes elfordult testtartás is követ
- keveri a betűket
- nehezen olvas össze, sokáig szótagol, olvasása akadozó
- nem tudja visszamondani miről olvasott
- általános lassúság jellemzi a tanulását
- nehezen jegyez meg dolgokat, verset nehezen tanul
- nem tud ritmust visszatapsolni
- nehézségei vannak a matematikai műveletek területén
- logikai feladatok, szöveges feladatok megoldása nehézséget jelent számára
- nehezen mond számsort oda-vissza
- nehezen tanulja meg a szorzótáblát
- szociális viselkedésében nehézség felfedezhető (túl félénk, túl agresszív, inkább egyedül játszik, nehezen viseli, ha nem ő irányíthat…)
- mozgása ügyetlen
- egyensúlya bizonytalan
- nehezen tudja megtanulni a gyorsúszás hármas légvételét
- hátúszás tanulásánál nehézségei vannak
Ezek csak jelek, de érdemes figyelni rájuk. Sok minden más is befolyásolja még egy kisgyermek sikeres iskolai beválását. Egy szerető, odafigyelő, kiegyensúlyozott család, megfelelő tárgyi- és ingerkörnyezet, az intellektusa, a szorgalma, kitartása, a világhoz való pozitív hozzáállása, egy támogató pedagógus, egy elfogadó osztály mind-mind hozzájárulhat ahhoz, hogy sikerrel teljesítse az iskolát és boldog felnőtté váljon valaki.